Donna Karan, 2012 İlkbahar/Yaz Koleksiyonu için ünlü top model Adriana Lima ile Haiti’de Russell James tarafından gerçekleşen bir fotoğraf çekimi yaptı!..
Haitili yerlilerin arkada, Lima’nın ise ön planda olduğu, Donna Karan’ ın asıl kampanya fotoğrafında, iki görüntünün arasındaki bariz ten rengi farkı, bazı kesimlerce “ırkçılık” gibi sert eleştirilere maruz kaldı.
2,000$ ‘ a elbise satan dünyaca ünlü lüx tüketime mensup bir hazır giyim markası ile , batının en fakir ülkelerinden birinin, böyle bir kampanyada bir araya gelmesi bazı kesimlerce akıllıca bir strateji olarak kabul edilirken, bazıları tarafından yanlış görüldü.
Donna Karan ise tüm bu eleştirilere aldırış etmeyerek, bu koleksiyonun kendisinin Haiti’ ye yaptığı bir gezi esnasında, oranın halkının yaratıcılığından ilham alması sonucu, Haiti kültürünü tanıtmak ve yaşanan deprem sonrası ülkenin durumuna dikkat çekilmesi için, böyle bir çalışma içine girdiklerini belirtti.
Karan, “Hope Help & Rebuild Haiti” adındaki, Haiti’ ye destek amaçlı kurulmuş olan yardım derneğini ile birlikte bir çok çalışmaya imza attı .Haitili sanatçıların yaratıcı çalışmalarını iş dünyasına sunan tasarımcının, Haitili insanların hayatında yarattığı değişim ve gelişim kuşkusuz ki inkar edilemez boyutta.
Donna Karan’ ın duyarlılık kokan bu kampanyası için seçilen Adriana Lima, Haiti’nin enerjik ruhu ile New York’ un çok yönlü entellektüel yapısının bir araya gelmesinin, onu yaratıcı bir kişiliğe büründürdüğünü ve kendisine ilham verdiğini düşünüyor.
“Hope Help & Rebuild Haiti” ye kişisel olarakta destekle bulunan model, bu tip sosyal sorumluluk projelerinde yer almanın kendisi için, farkındalık boyutundan çıkıp kişisel bir mesele halini aldığını ifade ediyor.
Bu farklı çalışma için Lima’ yı bohem bir görünüme büründüren marka, yerel aksesuarlar da kullanarak, kampanyasının fikrini görselleriyle destekler hale getirmeyi başarılı bir şekilde gerçekleştirmiş.
Yazı; Selin Çetinkaya
Yazı; Selin Çetinkaya
Donna Karan has come under fire recently over her spring 2012 campaign, which features Brazilian model Adriana Lima and was shot in Haiti. Karan shot the campaign in Haiti, she explained in a release, because the country was her “creative inspiration, bringing my two worlds together… [the campaign] infuses the vibrant spirit of Haiti into a sexy New York sophistication.” She’s founded a charity to bring support to the ravaged country called Hope Help & Rebuild Haiti and said that bringing awareness to Haiti has become a “personal passion” of hers. She’s definitely done that here–but it has been the opinion of some blog commenters that the result is misguided and racist.
In one photo, Lima poses in the foreground while two Haitian locals look on in the background and there is a noticeably sharp contrast between the two boys and a glammed-up Lima. This photo has been met with the most disapproval. For example, several commenters on this Huffington Post piece, which asks readers if the campaign is “misguided,” were outraged:
“The only thing that bothers me about it is a supermodel wearing uber expensive clothing in the middle of a country that has been devastated by unimaginable poverty.” -thejadedentrepreneur
“If they’re spending a lot of money hiring locals during the shoot — supporting local hotels, restaurants, drivers, models, crew, etc. — then I don’t think it’s necessarily a bad thing. However, using the downtrodden as props for high-fashion shoots — especially if these “prop people” are not paid a good wage — smacks of completely insensitive imperialistic attitudes.” –StrawHat
“[T]he juxtaposition of luxury clothing — Donna Karan sells $2,000 dresses — and the poorest country in the Western hemisphere is troubling, and perhaps undercuts the message Karan thinks she’s sending,” wrote Jezebel’s Jenna Sauers.
It’s a disquieting scenario to say the least, so a spokesperson from Donna Karan has just issued the following statement to us to explain the designer’s intent:
It is well known that Donna has been deeply involved in supporting and bringing awareness to Haiti since the earthquake. Through her personal experiences there, Haiti was a natural inspiration for the Spring 2012 collection. The intent of the ad campaign is to celebrate the culture and creativity of the people of Haiti.
Karan has dedicated a lot of time and effort in recent years to raising money for, bringing awareness to and helping to rebuild Haiti. In June, Veuve Cliquot chose her charity, Hope Help & Rebuild Haiti, as the beneficiary of its annual Polo Classic. At the event, she showcased the work of Haitian artists, as her focus has been to help Haitians help themselves through creative business development–something she has been working on with the Clinton foundation.
We think Karan’s dedication to improving the lives of Haitians is genuine and obviously her intent was not to offend. What do you think?
Source; click!
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder